Onderstaand een bericht van de NBB inzake spelregelkennis.

ECHTE BASKETBALLERS BEHEERSEN DE REGELS!

Samen met verenigingen streven we naar een veilig sportklimaat, waarin gewenst gedrag wordt gestimuleerd en ongewenst gedrag wordt aangepakt. Hierin is onder andere aandacht voor spelregelkennis en het terugdringen van commentaar op de arbitrage. Een van de middelen om dit te bereiken is de website Basketball Masterz: https://www.basketballmasterz.nl waar spelers het spelregelbewijs kunnen halen.

Leden die in aanmerking komen voor het spelregelbewijs worden vanuit ISS geselecteerd en in BasketballMasterz geplaatst.  Dit gebeurt in de eerste week van elke maand.  De doelgroep waar wij ons op richten zijn de wedstrijdspelende leden van 14 t/m 18 jaar die nog niet in het bezit zijn van een scheidsrechtersdiploma.

Omdat het spelregelbewijs een vereiste is om te kunnen deelnemen aan de BS2-opleiding worden wedstrijdspelende leden ouder dan 18 jaar (zonder scheidrsechtersdiploma) inmiddels ook toegevoegd aan BasketballMasterz.